Τηλεοπτική συνέντευξη Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στην ΠΡΩΙΝΗ ΖΩΝΗ της ΕΡΤ (απευθείας από την Αίγινα)

Τηλεοπτική συνέντευξη Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στην ΠΡΩΙΝΗ ΖΩΝΗ της ΕΡΤ (απευθείας από την Αίγινα)

 

Πάμε κατευθείαν στην Αίγινα και στην Χαρά Γιαννοπούλου, όπου έχει μαζί της και τον Υπουργό Ναυτιλίας, τον κύριο Δρίτσα. Καλημέρα σας.

 

-Καλή σας μέρα.

 

Από την ενημέρωση που έχετε κύριε Δρίτσα, ποια είναι τα στοιχεία που έχετε μέχρι τώρα, για τις συνθήκες του χθεσινού τραγικού συμβάντος;

 

Μετά από τη χθεσινή τραγική ημέρα που συγκλόνισε, όχι μόνο την Αίγινα, αλλά όλη την Ελλάδα, ακολούθησαν οι επόμενες ώρες της διερεύνησης του συμβάντος, αλλά και της αντιμετώπισης των βασικών αναγκών των ανθρώπων που τραυματίστηκαν ή που είχαν ανάγκη οι οικογένειες τους, για την διακομιδή των νεκρών και για όλα αυτά τα πολύ δυσάρεστα καθήκοντα. Το Λιμενικό Σώμα ανταποκρίθηκε από την πρώτη στιγμή. Στην Αίγινα βρέθηκε αμέσως αποστολή του Λιμενικού Σώματος με δύο σκάφη, με ειδικές μονάδες των δυνάμεων εκείνων που μπορούν να κάνουν κατάδυση και να ερευνήσουν και τον βυθό. Ο Υποναύαρχος κύριος Ντούνης, Διοικητής της Λιμενικής Περιφέρειας Αττικής, ο Λιμενάρχης Αίγινας, ο Αντιπλοίαρχος κύριος Γκαρής και όλα τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος, στα πλωτά μέσα και εδώ στο Λιμεναρχείο, είναι πραγματικά όλη τη νύχτα στο πόδι, για να αντιμετωπίσουν όλα αυτά τα ζητήματα. Η έρευνα συνεχίζεται, γιατί θεωρητικά τουλάχιστον, δεν γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό των επιβαινόντων στο σκάφος, αλλά από ότι φαίνεται, οι 24 που έχουν καταγραφεί, είναι και ο αριθμός. Παρόλα αυτά έχουμε υποχρέωση να συνεχίσουμε τις έρευνες.

 

Δεν έχει ταυτοποιηθεί από τους διασωθέντες, με ποιους ήταν…;

 

Είναι πολύ δύσκολο, γιατί δεν ήταν πρόσωπα που να γνωρίζονται μεταξύ τους, εκείνη την ώρα επιβιβάστηκαν στο μικρό πλωτό σκάφος για να μεταφερθούν σε μια απόσταση μισού μιλίου από την Πέρδικα στο νησάκι της Μονής. Οι κατηγορίες αποδόθηκαν και με αυτές παραπέμπεται ο 77χρονος. Ο εισαγγελέας βέβαια, θα καθορίσει τις τελικές κατηγορίες που θα αποδοθούν. Πολλές καταθέσεις έχουν ήδη ληφθεί και όλα τα στοιχεία, η κάθε λεπτομέρεια για το συμβάν και κάθε συμπεριφορά του κάθε ανθρώπου που, έμμεσα ή άμεσα, εμπλέκεται στο συμβάν αυτό, ερευνήθηκε όλη τη νύχτα και η έρευνα συνεχίζεται από το Λιμεναρχείο της Αίγινας.

 

Άρα κύριε Υπουργέ η δική σας εικόνα, που σας έχουν δώσει τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος είναι ότι έχουμε αυτή την τραγωδία, λόγω μεγάλης ταχύτητας από το ταχύπλοο, το οποίο από ότι καταλάβαμε εμείς, δεν ξέρω αν είναι έτσι, προχώρησε και σε εγκατάλειψη του ναυαγίου;

 

Δεν ξέρω αν ο εισαγγελέας θα αποδώσει εγκατάλειψη. Αυτό το σκάφος από ότι όλες οι μαρτυρίες λένε, αλλά αυτό επίσης η δικαστική έρευνα θα το τεκμηριώσει με ακριβή τρόπο, έπλεε με μεγάλη ταχύτητα σε μια περιοχή που έπρεπε να έχει πάρα πολύ μειωμένη ταχύτητα και μεγάλο έλεγχο. Εδώ είναι ένα άλλο θέμα γενικότερο. Η ευθύνη και της πολιτείας και αναλαμβάνουμε αυτή την ευθύνη, είναι μεγάλη. Δυστυχώς, θρηνήσαμε θύματα από την ανεξέλεγκτη ταχύτητα σκαφών, που δεν κατανοούν οι κυβερνήτες τους, ότι όπως και στην οδική ασφάλεια, έτσι και στην κίνηση στην θάλασσα απαιτείται πάρα πολύ μεγάλη προσοχή και σχολαστική συμπεριφορά προστασίας των πολιτών, που είτε με μικρά σκάφη, είτε ακόμα και ως κολυμβητές, μπορούν να βρίσκονται κοντά στις παρακείμενες ακτές, σε όλη τη θαλασσινή περιοχή της χώρας. Το σκάφος πραγματικά έμεινε για κάποιο χρονικό διάστημα στην περιοχή μετά το συμβάν. Το ταχύπλοο, , ο κυβερνήτης και άλλοι τρεις επιβάτες, που επέβαιναν σε αυτό, απομακρύνθηκαν με χρήση άλλων πλωτών μέσων που ειδοποιήθηκαν. Αλλά αν αυτό συνιστά εγκατάλειψη, δεν μπορώ εγώ να το πω αυτή τη στιγμή, με δεδομένο ότι ήδη είχαν αμέσως καταπλεύσει πολλά σκάφη στην περιοχή και άρχισαν αμέσως να δίνουν τις πρώτες βοήθειες και να περισυλλέγουν ναυαγούς.

 

Τίθεται ένα θέμα κύριε Δρίτσα, ανοίγει κάποια συζήτηση για το πώς δίνονται τα διπλώματα για τέτοιου είδους σκάφη και για την ηλικία του οδηγού. Εντάξει δεν ήταν πολύ μεγάλος, αλλά 77 χρονών, μήπως θα έπρεπε να περάσει πάλι από εξετάσεις, όλα αυτά τα σκέφτεστε;

 

Κοιτάξτε, τα διπλώματα δίνονται μετά από εξετάσεις και φυσικά ελέγχονται διαρκώς, οι διαδικασίες των εξετάσεων. Έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα και πολύ συζήτηση στο παρελθόν έχει γίνει, για τον τρόπο που γίνονται αυτές οι εξετάσεις. Νομίζω ότι σε αυτό το πεδίο υπάρχουν σημαντικές βελτιώσεις και φυσικά πάντα υπάρχει πεδίο περαιτέρω βελτίωσης. Αλλά εν συνεχεία, όταν χρειάζεται η ανανέωση αυτών των διπλωμάτων, κατά τεκμήριο οι κυβερνήτες αυτών των σκαφών έχουν όχι μόνο περάσει στο αρχικό στάδιο τις εξετάσεις, αλλά ήδη με τα χρόνια που έχουν εμπλακεί σε αυτή την δραστηριότητα, έχουν αποκτήσει πρόσθετη εμπειρία, άρα δεν τίθεται θέμα περαιτέρω εξετάσεων. Εξετάζεται όμως η κατάσταση της υγείας τους και για αυτό προβλέπεται η εξέταση από γιατρούς. Σε αυτήν την περίπτωση, η ανανέωση της άδειας κυβερνήτη ταχύπλοου σκάφους είχε γίνει το 2014, το Μάρτιο του 2014, με όλες τις προβλεπόμενες από το νόμο διαδικασίες. Δεν φαίνεται εκεί να υπάρχει κάποιο πρόβλημα.

 

Γιατί από ότι μας έλεγε η Χαρά Γιαννοπούλου και ο ίδιος ο 77χρονος είπε ότι είχε πολλά προβλήματα υγείας.

 

Δεν μπορώ να προχωρήσω σε ζητήματα που έχουν να κάνουν και με προσωπικά δεδομένα, αλλά ούτε είμαι γιατρός για να μπορώ να αξιολογήσω τα πράγματα. Θα ήταν ανεύθυνο να μιλήσω τόσο λεπτομερώς για αυτό. Τα προβλήματα υγείας που δήλωσε ο ίδιος, είναι προβλήματα καθημερινής αντιμετώπισης, κάποια ζητήματα που δεν τον έκαναν να είναι σε αδυναμία διαχείρισης της καθημερινής του δραστηριότητας. Άλλωστε, έμεινε όλη τη νύχτα στο Λιμεναρχείο κρατούμενος, χωρίς να παρουσιάσει το παραμικρό επεισόδιο ή την παραμικρή αδυναμία να χειριστεί τα ζητήματα που είχε να αντιμετωπίσει ο ίδιος. Ενεργός ήταν και στο λόγο του, εγώ δεν τον είδα και δεν έπρεπε να τον δω βέβαια, αλλά τα αρμόδια όργανα, οι υπηρεσίες του Λιμεναρχείου που του πήραν την κατάθεση με βεβαιώνουν ότι η κατάσταση του ήταν απολύτως ελεγχόμενη.

 

Κύριε Υπουργέ, είχατε εσείς πληροφόρηση από το Λιμεναρχείο ότι είχαν ειδοποιηθεί οι αρχές για την συμπεριφορά του συγκεκριμένου πληρώματος και προηγούμενες ημέρες, ότι κινούνταν στην περιοχή, στα στενά της Πέρδικας με αυξημένη ταχύτητα. Επιβεβαιώνεται αυτή η πληροφορία;

 

Όχι δεν την επιβεβαιώνω και δεν έχει αναφερθεί κάτι τέτοιο τουλάχιστον επισήμως. Αλλά σας λέω και πάλι ότι, η άμεση αντιμετώπιση χθες, θα συνεχιστεί και σήμερα. Είναι η περαιτέρω διερεύνηση μήπως και υπάρχουν και άλλοι αγνοούμενοι, είναι η φροντίδα στους ανθρώπους που έχουν τραυματιστεί και τις οικογένειες όσων έχασαν την ζωή τους και είναι και η διερεύνηση μέσω της λήψης των καταθέσεων, όλων των ανθρώπων που έχουν κάτι να καταθέσουν γύρω από αυτό. Τα υπόλοιπα ζητήματα αφορούν, και είναι πολύ σοβαρή αυτή η παράμετρος και αναλαμβάνω τις ευθύνες, στο ποια είναι η πραγματικότητα με λίγα λόγια και κατά πόσο στην θαλασσινή πατρίδα μας, τηρούνται οι κανόνες ασφαλείας στη θάλασσα. Δυστυχώς, μέσα από μια νέα τραγωδία ξανανοίγει αυτός ο φάκελος. Στο Υπουργείο, εδώ και μήνες τον έχουμε ανοίξει αυτό το φάκελο, όπως στην οδική ασφάλεια, έτσι και στη θαλασσινή ασφάλεια. Έχουμε ήδη συνεργαστεί με την οργάνωση SAFE WATER SPORT και έχουμε οργανώσει ένα δίκτυο πληροφόρησης, ενημέρωσης, επισήμανσης επικίνδυνων συμπεριφορών, επικίνδυνων σημείων, επικίνδυνων παραλιών που δεν διαθέτουν ναυαγοσώστες και μέσα σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και ο έλεγχος του τρόπου με τον οποίο κινούνται τα πλωτά σκάφη. Δυστυχώς, όταν συμβαίνει ένα τέτοιο επεισόδιο, ένα συμβάν, σαν το χθεσινό, κανείς είναι υπόλογος, ακόμα και αν δεν έχουμε την συγκεκριμένη ευθύνη. Αλλά η πολιτεία δεν μπορεί, παρά να είναι υπόλογη και αυτό το αναγνωρίζουμε. Με αυτό το πνεύμα θα κινηθούμε το επόμενο διάστημα, για το τι δεν έγινε καλά και τι πρέπει να γίνει. Γιατί τέτοιες συμπεριφορές δεν μπορούν να ελεγχθούν, με την καταστολή και τον έλεγχο. Δεν μπορεί το κράτος να είναι σε κάθε σημείο κοντά, αλλά πρέπει να απαξιωθεί από το κοινωνικό σύνολο, κάθε τέτοια συμπεριφορά. Δυστυχώς δεν απαξιώνεται. Οι λεβέντες της ασφάλτου και οι λεβέντες της θάλασσας θεωρούνται από πολλούς, κάποιοι που είναι άξιοι θαυμασμού. Ε, δεν είναι άξιοι θαυμασμού. Είναι άξιοι κοινωνικής απαξίωσης.

 

Μερικές φορές δεν τιμωρούνται από το κράτος κύριε Δρίτσα, κυρίως της ασφάλτου οι λεβέντες, οπότε αυτό είναι πολύ κακό παράδειγμα.

 

Θεωρώ ότι υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που τα παράθυρα του νόμου δίνουν περιθώρια και στη δικαιοσύνη να είναι επιεικής.

 

Κύριε Υπουργέ, ευχαριστούμε πάρα πολύ.

 

Και εγώ σας ευχαριστώ. 

Σχετικά αρχεία: 

Κατηγορία:


Wildcard SSL