Συνέντευξη Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στο Ρ/Σ REAL FM στους δημοσιογράφους Γ. Ντουδεσκέα - Ν. Δημαρά

Καλημέρα σας Υπουργέ

Καλημέρα κ. Ντουδεσκέα, κ. Δημαρά από την Αίγινα που ζει την οδύνη, όπως και όλη η Ελλάδα, από το τραγικό συμβάν εδώ στην περιοχή, ανάμεσα στην Πέρδικα και στη Μονή. Η πρώτη διαδικασία της προανάκρισης, που έκανε το Λιμενικό Σώμα και το Λιμεναρχείο, ολοκληρώθηκε. Βέβαια, θα συνεχιστεί με εντολή του Εισαγγελέα, ήδη ο βασικός κατηγορούμενος, ο μόνος κατηγορούμενος, κυβερνήτης του ταχύπλοου σκάφους παραπέμφθηκε με τρείς κατηγορίες. Σήμερα το πρωί, μεταφέρθηκε στον Πειραιά για να περάσει την αυτόφωρη δικαστική, προβλεπόμενη διαδικασία και που ο Εισαγγελέας, ο ανακριτής, θα καθορίσουν τα περαιτέρω. Η προανάκριση συνεχίζεται με εντολή του Εισαγγελέα.

 

Κύριε Υπουργέ είχε δικαίωμα ο 77χρονος να οδηγεί αυτό το ταχύπλοο; Τι σας είπαν οι λιμενικοί; Ποιες είναι οι πρώτες ενδείξεις που έχετε;

Είναι ένας άνθρωπος μεγάλης ηλικίας, ο οποίος έχει άδεια κυβερνήτη ταχύπλοου σκάφους από πολλά χρόνια, πριν από το 2004 και την έχει ανανεώσει το 2014, με τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Είναι άνθρωπος, οι πληροφορίες λένε, που εδώ στην Αίγινα, ασχολείται με τη θαλάσσια αναψυχή και ήταν χρόνια κυβερνήτης αυτού του σκάφους ή άλλων σκαφών. Εν πάση περιπτώσει, η ηλικία είναι μια παράμετρος σημαντική, αλλά πάντως όλα ήταν εντός του νόμου, δεν προκύπτει κάτι που να έγινε εκτός των προβλέψεων του νόμου.

 

Από την προανάκριση που έχει κάνει το Λιμενικό, έχει πει κάποια πράγματα για το πώς συνέβη αυτό το τραγικό δυστύχημα;

Είναι λίγο λεπτή η θέση μου. Δε μπορώ να υπεισέλθω στα θέματα της ανάκρισης. Πάντως η αφήγηση είναι ότι ο κυβερνήτης του ταχύπλοου δεν αντελήφθη, παρά μόνο το τελευταίο δευτερόλεπτο, το παραπλέον μικρό σκάφος, το καΐκι αυτό που μετέφερε τους επισκέπτες από την Πέρδικα στη Μονή και ότι εκεί, δε μπορούσε πια να έχει καμία αντίδραση. Το ταχύπλοο έπεσε με ταχύτητα, τώρα ερευνάται το με πόση ταχύτητα, αλλά εδώ, δε χρειάζεται να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, για το σημείο αυτό, η ταχύτητα ήταν πολύ μεγάλη. Τώρα, αν ήταν ή όχι, μέσα στα προβλεπόμενα όρια είναι δευτερεύον. Είναι ένα πέρασμα που ακόμα και κολυμβητές θα μπορούσε κανείς να συναντήσει στη διαδρομή αυτή. Κάθε άνθρωπος θα πρέπει στα αθέατα σημεία να δείχνει ιδιαίτερη επιμέλεια για την ασφάλεια στη θάλασσα. Όπως αντίστοιχη επιμέλεια σε ανάλογες περιπτώσεις πρέπει να δείχνουμε και στη στεριά, στην οδική κυκλοφορία. Με μεγάλη ταχύτητα, εν πάση περιπτώσει, έπεσε πάνω το ταχύπλοο, στο μικρό πλοιάριο και πέρασε από πάνω του. Αυτό είναι πλέον βεβαιωμένο και καταγεγραμμένο και στην αφήγηση του ίδιου του κυβερνήτη. Δεν προσέκρουσε απλώς, αλλά πέρασε από πάνω από το σκάφος και το βύθισε βέβαια, τραυματίζοντας θανάσιμα τέσσερις ανθρώπους και βαριά άλλους πέντε.

 

Κύριε Υπουργέ έχουμε τελειώσει με το θέμα των αγνοουμένων; Συνεχίζονται οι έρευνες; Ξέρουμε πόσοι ήταν πάνω στο βαρκάκι;

Όλα δείχνουν ότι δεν πρέπει να υπάρχει άλλος αγνοούμενος. Οι 24 επιβαίνοντες ήταν ο πλήρης αριθμός των ανθρώπων που ήταν στο μικρό σκαφάκι. Συμπεριλαμβανομένου του κυβερνήτη, του Αιγινήτη καπετάνιου, του μακαρίτη καπετάν Τρίμη και φαίνεται ότι δεν υπάρχει άλλος αγνοούμενος. Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε απολύτως αντικειμενικό στοιχείο για τον αριθμό αυτό, γιατί το ημερολόγιο του σκάφους δεν έχει βρεθεί, είναι στο βυθό. Οι βατραχάνθρωποι ψάχνουν έχουν βγάλει, ήδη, πολλά στοιχεία, αλλά ημερολόγιο δεν έχουν βρει μέχρι στιγμής, ώστε να ξέρουμε αν έχουν γίνει εγγραφές για το πόσους μετέφερε πραγματικά. Ο ίδιος ο καπετάνιος δυστυχώς, δεν είναι εν ζωή για να μας πει και επομένως, είμαστε υποχρεωμένοι να συνεχίσουμε τις έρευνες, όπως προβλέπει ο νόμος για ένα 48ωρο τουλάχιστον και αυτό κάνουμε με τα δύο σκάφη του Λιμενικού Σώματος και την ειδική ομάδα βατραχανθρώπων. Οι έρευνες συνεχίζονται.

 

Όσον αφορά για τις συνθήκες, αν σας επιτρέπετε βεβαίως, γιατί σύμφωνα με πληροφορίες, ο ίδιος επικαλέστηκε λόγους υγείας, του έγινε αλκοτέστ. Υπάρχουν και πολλά μηνύματα από ακροατές.

Αλκοτέστ έχει γίνει από την πρώτη στιγμή. Το μηχανικό αλκοτέστ, αυτό που γίνεται με την εκπνοή αέρα, δεν έχει δείξει κάτι, αλλά έχει ληφθεί και αίμα, όχι μόνο για αλκοτέστ, αλλά και για κάθε ουσία. Αυτό θα σταλεί στα εργαστήρια, όπως προβλέπεται και αναμένονται τα αποτελέσματα των εξετάσεων. Πάντως, ο ίδιος δεν έχει προβάλλει κάποιους λόγους υγείας, είναι μεγάλος άνθρωπος μπορεί να είχε κάποια πάθηση, αλλά δεν επικαλέστηκε κάποιο επεισόδιο, κάποια λιποθυμία ή οτιδήποτε άλλο παρεμφερές, που να οδήγησε στο τραγικό συμβάν.

 

Δυστυχώς κύριε Υπουργέ όταν συμβαίνουν τέτοια τραγικά γεγονότα μπαίνουμε σε μια διαδικασία να ξανασκεφτούμε κάποιους κανόνες και κανονισμούς, πιθανόν και νόμους, που διέπουν το θαλάσσιο δίκαιο και τους οδηγούς, τα ταχύπλοα κτλ. Έχετε μπει σε μια τέτοια διαδικασία; Δηλαδή για παράδειγμα, γνωρίζουμε πολύ καλά στην Ελλάδα οι έλεγχοι στους καπετάνιους, στους χειριστές των ταχύπλοων είναι σπάνιοι ή η διαδικασία έκδοσης άδειας είναι λίγο μπερδεμένη. Σας προβληματίζει αυτό; Αν και είναι λίγο νωρίς, έχετε μπει όμως σε μια διαδικασία τέτοια;

Όχι, εγώ θα είμαι ειλικρινής. Δεν είναι καθόλου νωρίς. Όταν συμβαίνει ένα τέτοιο τραγικό συμβάν, είναι ήδη πολύ αργά για να ξεκινήσει κανείς. Αυτό είναι μια απολύτως πραγματική στάση που πρέπει να την έχει κάθε πολιτεία, κάθε εκπρόσωπος της πολιτείας, είτε πολιτικός, είτε υπηρεσιακός. Στο Υπουργείο μας έχουμε εδώ και 4 μήνες ξεκινήσει ένα πρόγραμμα σε συνεργασία με έναν ΜΚΟ, το SAFE WATER SPORTS, για την ασφάλεια στη θάλασσα. Ασφάλεια των λουομένων, ασφάλεια των χρηστών θαλασσίων μέσων αναψυχής. Βρισκόμαστε σε μια διαδικασία καταγραφής στοιχείων, ανακοίνωσης στοιχείων, προειδοποιητικών σημάτων για πολλαπλούς κινδύνους σε διάφορες περιοχές, εντοπισμού των κενών και των ελλείψεων. Ελπίζω, φέτος το καλοκαίρι, αυτό να αποδώσει πολλά δεδομένα αξιοποιήσιμα για τα επόμενα χρονικά διαστήματα, για τις επόμενες χρονιές. Ταυτόχρονα, εκτός από τις έρευνες που κάνει το Λιμενικό Σώμα, εκτός από τα σκάφη, είναι εδώ και ο προϊστάμενος της Λιμενικής Περιφέρειας Αττικής ο υποναύαρχος κ. Ντούνης, ο Λιμενάρχης βέβαια, ο αντιπλοίαρχος κ. Γκαρής, που προΐσταται των ανακρίσεων και των ερευνών, αλλά από σήμερα το πρωί, έφτασε στην Αίγινα και το κλιμάκιο της ειδικής υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων(ΕΛΥΔΝΑ), που δεν έχει αρμοδιότητα να κάνει ανακριτική διαδικασία, αλλά έχει όμως, πολύ ουσιαστική αρμοδιότητα, να καταγράψει λεπτομερώς, όλα τα δεδομένα, ώστε να αξιοποιηθούν για τη βελτίωση των κανονισμών ασφαλείας των θαλασσίων συγκοινωνιών και της κίνησης στη θάλασσα. Ήδη το κλιμάκιο αυτό είναι στην Αίγινα από σήμερα το πρωί.

 

Έχετε μια πρώτη εικόνα από αυτή την επεξεργασία των στοιχείων που κάνετε; Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα; Ποιο είναι το χειρότερο πράγμα που κάνουμε στη θάλασσα;

Είναι ζήτημα κοινής πείρας. Το έχετε εντοπίσει και εσείς και οι υπηρεσίες και όλοι. Είναι η αλόγιστη χρήση των μηχανικών μέσων, των πλωτών μέσων στη θάλασσα, με ταχύτητες που δεν επιτρέπονται. Όχι μόνο στην απόσταση των 100 μέτρων από την ακτή, από τους χώρους λουομένων, όπως οι κανονισμοί προβλέπουν, αλλά και πολύ ευρύτερα. Το χθεσινό τραγικό περιστατικό τα λέει όλα. Είναι απόσταση μισού μιλίου περίπου, ανάμεσα στην Πέρδικα και τη Μονή, ένα στενό. Δε μπορεί αυτό το πέρασμα να θεωρείται πέλαγος και να τρέχει κανείς με την ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει ένα σκάφος σε ελεύθερη πλεύση στο πέλαγος. Είναι αδιανόητο και δεν είναι συμπεριφορά ενός παιδιού, που με την νεανική απειρία ενός 20χρονου ανθρώπου. Είναι δυστυχώς συμπεριφορές ενηλίκων, με πείρα στη θάλασσα με γνώσεις, με οικογένειες και ούτω καθ’ εξής. Και όμως, βλέπει κανείς, με συγχωρείται για την λέξη, η «μαγκιά», προηγείται κάθε άλλης σκέψης και αυτό είναι που πρέπει, όχι μόνο ως πολιτεία να λάβουμε τα μέτρα μας, αλλά και ως κοινωνία να την απαξιώσουμε. Και στη στεριά και στη θάλασσα. Δεν χωράνε μαγκιές. Τη θάλασσα, λένε οι σωστοί ναυτικοί, πρέπει να τη σέβεσαι και να μην τη φοβάσαι. Το ίδιο και στη στεριά. Η κοινωνική απαξίωση τέτοιων συμπεριφορών νομίζω ότι είναι πάνω από όλα.

Σχετικά αρχεία: 

Κατηγορία:


Wildcard SSL