Συνέντευξη Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στο ΣΚΑΙ και στην εκπομπή «ΠΡΩΤΗ ΓΡΑΜΜΗ»

 
Κύριε Υπουργέ καλή σας μέρα
 
Καλημέρα
 
Κύριε Υπουργέ, η δικαιοσύνη και οι έρευνες θα προχωρήσουν σε αυτήν την υπόθεση, δεν ξέρω αν έχετε μια πιο συνολική εικόνα; Αλλά το σημαντικό είναι να δούμε τι ισχύει στο χώρο αυτό και τι πρέπει να αλλάξει προκειμένου να γίνει και ασφαλέστερη η όλη διαδικασία και να αποφεύγουμε τέτοιου είδους τραγωδίες. Τι πιστεύετε ότι χρειάζεται;
 
Με αφορμή συνολικότερες πιέσεις που δέχεται το υπουργείο το τελευταίο διάστημα, κυρίως από τους ίδιους τους εκπαιδευτές, που ζητούν μεγαλύτερη στελέχωση των υπηρεσιών των Λιμεναρχείων, ώστε να διεκπεραιώνονται πιο γρήγορα οι διαδικασίες αδειοδότησης, το Υπουργείο έχει ξεκινήσει μια έρευνα όλων των δεδομένων εδώ και μερικούς μήνες. Ταυτόχρονα, έχουμε ξεκινήσει μια διαδικασία, η οποία προς το παρόν είναι πιλοτική και στο επόμενο διάστημα θα υπογραφεί ένα μνημόνιο συνεργασίας, με ένα ΜΚΟ που ασχολείται με τα ζητήματα ασφάλειας στη θάλασσα. Ήδη, έχουμε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγραφής παραλιών που παρουσιάζουν κινδύνους, χρήσεων διαφόρων πλωτών μέσων που δεν είναι αδειοδοτημένα. Ο συνεργάτης σας αναφέρθηκε σε 7686 ελέγχους που έχουν γίνει μόνο μέσα σε διάστημα δύο μηνών, από τις 6 Ιουνίου έως τις 7 Αυγούστου, όπου έχουν διαπιστωθεί μια σειρά από παραβάσεις και έχουν καταγραφεί. Όμως, δεν είναι μόνο εκεί το ζήτημα. Προφανώς, είμαστε σε μια διαδικασία να εξετάσουμε όλο το πλαίσιο της αδειοδότησης της ικανότητας κυβέρνησης ενός σκάφους από οποιονδήποτε παίρνει μια τέτοια άδεια. Συμπεριλαμβάνεται σε αυτό και αυτό, που κατά κόρον αυτές τις μέρες έχει αναφερθεί, γιατί να μην υπάρχει άδεια για την μικρότερη ιπποδύναμη; Είναι ένα κενό που δε νομίζω ότι δικαιολογείται. Το συγκεκριμένο όμως, τραγικό συμβάν δεν έχει αυτά τα στοιχεία. Εκτός από την ηλικία του κυβερνήτη του σκάφους, που βάση του νόμου ελέγχεται ανά τριετία, ίσως πρέπει από μια ηλικία και μετά να ελέγχεται ανά έτος, η κατάσταση της υγείας και της ικανότητας. Αυτό είναι μέσα στις προτεραιότητες και στις σκέψεις μας. Αλλά ο συγκεκριμένος άνθρωπος ήταν κατά τεκμήριο έμπειρος κυβερνήτης. Έχει αποκτήσει άδεια κυβερνήτη ταχύπλοου σκάφους, εδώ και αρκετές δεκαετίες. Είχε δικό του σκάφος. Βρέθηκα από την πρώτη στιγμή όπως γνωρίζετε στην Αίγινα. Δεν συμμετείχα στην ανακριτική διαδικασία, αλλά επόπτευσα από τη δική μου μεριά ευθύνης, όλες τις διαδικασίες για να μη μείνουν κενά αδιερεύνητα. Στην Αίγινα, ο συγκεκριμένος άνθρωπος, ήταν γνωστός για την ενασχόλησή του με τη θαλάσσια αναψυχή. Είχε εμπειρία δηλαδή. Ταυτόχρονα, είχε γνώση του χώρου. Δεν ήταν Αιγινήτης, αλλά ήταν πολύ τακτικός επισκέπτης της Αίγινας και με αυτό το σκάφος επιχειρούσε, κυρίως στην Αίγινα. Είναι αδιανόητο στο στενό ανάμεσα στην Πέρδικα και στη Μονή να τρέχει κανείς με όποια ταχύτητα. Εκείνος στην κατάθεση του δήλωσε ότι είχε 21 μίλια ταχύτητα. Κατά τη δική μου προσωπική γνώμη δεν είμαι ειδικός, για το στενό αυτό και αυτή η ταχύτητα είναι μεγάλη. Εν πάση περιπτώσει, πιθανότατα να ήταν ακόμα μεγαλύτερη ταχύτητα. Θα διαπιστωθεί από την ανακριτική διαδικασία. Δεν νοείται να μην υπάρχουν ειδικές ρυθμίσεις χαμηλού ορίου ταχύτητας για περάσματα όπως αυτό ανάμεσα στην Πέρδικα και στη Μονή. Και όμως, δεν υπάρχουν. Μετά τα 100 μέτρα θεωρείται πέλαγος. Δηλαδή ανοιχτή δυνατότητα πλεύσης και άρα δεν υπάρχει κανένας νομικός περιορισμός που να υποχρεώνει τα σκάφη σε ορισμένες περιοχές να έχουν χαμηλή ταχύτητα πλεύσης. Επειδή δε μπορεί να φανταστεί κανείς, ότι με δόλο ή ηθελημένα προκάλεσε αυτή την τραγωδία, η αμέλεια είναι βαρύτατη. Είναι προφανές ότι σε αυτό το πέρασμα, που όχι μόνο σκάφη σαν αυτό που μετέφερε τους επισκέπτες της Μονής, αλλά και πολλά άλλα μικρά σκάφη, βάρκες, φουσκωτά, αλιευτικά, ακόμα κατά καιρούς κάτι παράτολμοι κολυμβητές επιχειρούν να περάσουν από την Πέρδικα στη Μονή κολυμπώντας-δεν το συνιστώ, είναι παράτολμο και ανεύθυνο- παρ’ όλα αυτά έγινε αυτό το περιστατικό. Δεν ήταν ένας ξένος στην περιοχή ο συγκεκριμένος άνθρωπος. Άρα όλα τα στοιχεία που θα μπορούσε κανείς να προνοήσει, ως νομικό πλαίσιο, πλην της περίπτωσης της ηλικίας, δε μπορεί να έχουν εφαρμογή, γιατί όφειλε να έχει την απαιτούμενη προσοχή σε κάθε περίπτωση.
 
Κύριε Υπουργέ, ευρύτερα, οι ώρες εκπαίδευσης επαρκούν για την έκδοση διπλώματος οδήγησης; Υπάρχουν καταγγελίες δεν ξέρω αν ξέρετε, ότι η διαδικασία έκδοσης έχει καταντήσει περίπου τυπική. Δηλαδή δεν ξέρω αν υπάρχει και το αντίστοιχο αντίτιμο αλλά στο φέρνουν στο σπίτι σε φάκελο το δίπλωμα. Θέλω να πω μήπως χρειάζεται ένας έλεγχος, μήπως χρειάζεται να αυστηροποιηθούν οι όλες διαδικασίες;
 
Όλοι έχουμε ακούσει τέτοιες αφηγήσεις με οποιαδήποτε ιδιότητά μας και από οποιαδήποτε μεριά. Θέλω να πιστεύω ότι αυτού του είδους οι «ευκολίες» ανήκουν στο παρελθόν. Δε μπορώ να το αποκλείσω ότι δε συνέβη σε καμία εκ των περιπτώσεων. Όμως, τα τελευταία χρόνια, η νομοθεσία έχει προβλέψει τουλάχιστον, τριμελή επιτροπή και από το Λιμενικό Σώμα Αξιωματικών, κατάλληλων και ειδικών που ελέγχουν. Αναλαμβάνει επίσης, ο εκπαιδευτής  να βεβαιώσει ότι έχει εκπαιδεύσει πραγματικά, έστω αυτές τις ώρες τον συγκεκριμένο αιτούντα την έκδοση άδειας κυβέρνησης σκάφους. 
 
Για αυτό το λέω επειδή εμπλέκονται και ιδιώτες, εμπλέκεται ο ανθρώπινος παράγοντας, αν χρειάζεται να ξαναδείτε τη διαδικασία στο σύνολό της;
 
Δήλωσα ότι εκ των υστέρων, η πολιτεία και όλοι μας, είμαστε υπόλογοι, όταν συμβαίνουν τόσο τραγικά περιστατικά. Δεν έχει νόημα να ερχόμαστε μετά, να μιλάμε για αυτά που θα έπρεπε να γίνουν. Σας βεβαιώνω ότι από τη συγκυρία, δε θέλω να περιαυτολογήσω, αλλά και από ειδική ευαισθησία για τα θέματα οδικής ασφάλειας που είχα ως βουλευτής της αντιπολίτευσης, ως αντιπρόεδρος της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, από γενικότερη ευαισθησία, αλλά και από τις πιέσεις που δέχεται το Υπουργείο και οι Υπηρεσίες του, έχουμε ξεκινήσει τον έλεγχο και την έρευνα των ζητημάτων ασφάλειας στη θάλασσα γενικότερα, εδώ και πέντε μήνες τουλάχιστον. Είμαστε σε μια διαδικασία μελέτης των στοιχείων του ισχύοντος συστήματος και της ανάγκης αναθεώρησης. Μετά από αυτό που συνέβη, ήδη από χθες το πρωί στην Αίγινα, εκτός από τα σκάφη, το ελικόπτερο, τις ειδικές δυνάμεις και τους δύτες, από την μεριά του Λιμενικού Σώματος, βρέθηκε και κλιμάκιο της ΕΛΥΔΝΑ. Η ΕΛΥΔΝΑ είναι αυτοτελής υπηρεσία του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος και του Υπουργείου και υπάγεται κατευθείαν στον Υπουργό. Είναι η Διεύθυνση Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων. Δεν παρεμβαίνει στην ποινική και ανακριτική διαδικασία, αλλά καταγράφει τα δεδομένα, με βάση τα οποία συνέβη ένα ναυτικό ατύχημα ή δυστύχημα και προτείνει λύσεις. Θα έχουμε σύντομα και το πόρισμα της ΕΛΥΔΝΑ και με βάση όλα αυτά θα προχωρήσουμε. Προφανώς, θα υπάρχει πεδίο σημαντικών βελτιώσεων και θα υπάρχουν αλλαγές σε αυτό το καθεστώς. Αλλά δε χρειαζόταν να γίνει αυτό το δυστύχημα για να γίνουν αυτά. 
 
Σας ευχαριστούμε πολύ!
Σχετικά αρχεία: 

Κατηγορία:


Wildcard SSL