«Ν. Σαντορινιός από τη Μυτιλήνη: Στοίχημα για την υλοποίηση ουσιαστικών νησιωτικών πολιτικών, η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου» | Hellenic Coast Guard

«Ν. Σαντορινιός από τη Μυτιλήνη: Στοίχημα για την υλοποίηση ουσιαστικών νησιωτικών πολιτικών, η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου»

«Ν. Σαντορινιός από τη Μυτιλήνη: Στοίχημα για την υλοποίηση ουσιαστικών νησιωτικών πολιτικών, η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου»

 

Στην κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, στη Μυτιλήνη, παρευρέθηκε χθες, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός.

 

http://www.youtube.com/watch?v=WT2HqYeTez8&feature=share

 

Στην ομιλία του ο Νεκτάριος Σαντορινιός σχολίασε πως η δουλειά που συντελείται στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου, είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα νησιά μας, ενώ προχώρησε σε έναν μικρό απολογισμό των πεπραγμένων του έτους και έθεσε τους νέους στόχους για την νέα χρονιά. Το 2018, σημείωσε, τέλος, εύχομαι να είναι ένας χρόνος υλοποίησης ακόμη περισσότερων νησιωτικών πολιτικών, που μπορούμε να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε ταυτόχρονα.

 

Μεταφορικό Ισοδύναμο

 

Τι είναι το ΜΙ

«Το ΜΙ αποτελούσε ένα αίτημα δεκαετιών τόσο των νησιωτών, όσο και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης των νησιών. Η φιλοσοφία του μέτρου αφορά στην επιδότηση της μεταφοράς επιβατών- νησιωτών και στη μεταφορά εμπορευμάτων από και προς τα νησιά. Ειδικά το τελευταίο σκέλος της πολιτικής αυτής πρωτοβουλίας, θεωρώ ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τη ζωή των νησιών και την περαιτέρω ανάπτυξή τους. Καθημερινά μεταφέρονται προϊόντα, από και προς τα νησιά, για να καλύψουν τις ανάγκες των νησιωτών, η προσπάθειά μας στοχεύει αυτές οι μεταφορές, να είναι απαλλαγμένα από το πρόσθετο κόστος που παράγει η απόσταση».

Πότε και πως θα εφαρμοστεί

«Για πάρα πολλά χρόνια ακουγόταν το μεταφορικό ισοδύναμο αλλά, κανένας δεν είχε την πολιτική τόλμη να το εφαρμόσει. Είναι ένα δύσκολο εγχείρημα και συνεχώς προκύπτουν νέες παράμετροι που πρέπει να συνυπολογίσουμε. Πρότυπο για μας αποτελεί η Ευρωπαϊκή εμπειρία, το μεταφορικό ισοδύναμο δηλαδή που εφαρμόζεται σε Ιταλία, Γαλλία, Σκωτία ακόμη και Δανία».

«Η εφαρμογή του πρόκειται να ξεκινήσει το 2018, πρώτα, στα 32 νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, ενώ από το 2019 θα εφαρμοστεί καθολικά και στα υπόλοιπα νησιά της χώρας. Ο προϋπολογισμός του μέτρου, αρχικά, θα είναι 50εκ ετησίως, ποσόν το οποίο θα ανέλθει- στην πλήρη εφαρμογή του μέτρου- σε 150εκ ετησίως. Τα χρήματα αυτά θα προκύψουν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Παράλληλα, έχουμε ξεκινήσει ήδη ενέργειες για την αναζήτηση επικουρικών χρηματοδοτήσεων από Ευρωπαϊκά Προγράμματα».

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η εφαρμογή του

«Οι σχετικές ανακοινώσεις θα γίνουν μέσα στο Φεβρουάριο. Περί την Άνοιξη θα έρθει το νομοθετικό πλαίσιο στη Βουλή για ψήφιση και όπως έχει ανακοινωθεί από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, 1/7/2018 θα αρχίσει η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου».

«Η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής έχει, εδώ και καιρό, αναθέσει σχετική μελέτη στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Μπορώ να πω, από τα αποτελέσματα που μέχρι τώρα έχω δει, πως έχει γίνει μια πολύ καλή δουλειά. Αυτή τη στιγμή σε συνεργασία με τη ΓΓΑιΝΠ, το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και το γραφείο μου, αξιολογούνται οι προτάσεις για το μεταφορικό ισοδύναμο. Σύντομα θα τεθεί ως αντικείμενο συνεργασίας με το Υπουργείο Οικονομικών και Οικονομίας, όπου από κοινού θα ανακοινώσουμε τον τρόπο εφαρμογής του μέτρου. Επόμενο στάδιο, απαραίτητο κατά τη γνώμη μας, αφού πρόκειται ουσιαστικά για ένα μέτρο- τομή στα νησιωτικά χρονικά, είναι η διαβούλευση αυτής της πρότασης με τους νησιώτες και τους φορείς των νησιών».

 

Θεσμικές Αλλαγές για την ενίσχυση του ρόλου της ΓΓΑιΝΠ

«Νησιωτικότητα, όμως, δεν είναι μόνο το Βόρειο και Νότιο Αιγαίο. Είναι και οι Σποράδες, τα νησιά του Αργοσαρωνικού και φυσικά το Ιόνιο. Στόχος μας είναι όλα αυτά τα νησιά να ενταχθούν κάτω από μια ενιαία ομπρέλα Νησιωτικής Πολιτικής. Σύντομα θα γίνουν οι θεσμικές εκείνες αλλαγές που χρειάζονται ώστε να επεκταθεί η χωρική αρμοδιότητα της ΓΓΑιΝΠ, βήμα που θεωρώ πολύ σημαντικό ώστε να δημιουργηθεί σε κάθε νησιώτη περιοχή της χώρας μας η αίσθηση του «ανήκειν» και των ενιαίων διεκδικήσεων».

 

Νερό, η ζωή των νησιών

«Ζωή είναι το νερό, και δυστυχώς σε πολλά νησιά, μικρά νησιά της χώρας μας δεν υπάρχει αρκετό νερό. Για πάρα πολλά χρόνια η ΓΓΑιΝΠ στήριζε τα άνυδρα νησιά με την μεταφορά νερού με καραβάκια. Εμείς θεωρούμε ότι αυτή δε μπορεί να είναι η λύση, αν θέλουμε να σχεδιάσουμε καλύτερες μέρες για την ανάπτυξη των νησιών μας. Αν και φέτος θα χρειαστεί η συνδρομή της υδροφόρας, ωστόσο, έχουμε κάνει πολλά βήματα μπροστά, ώστε να σταματήσει να είναι αυτή η λύση υδροδότησης των νησιών του Αιγαίου. Φέτος εγκαινιάσαμε την αφαλάτωση της Πάτμου, αναθέσαμε και ολοκληρώνεται η αφαλάτωση στην Μεγίστη, αναβαθμίσαμε την δυνατότητα παραγωγής νερού της αφαλάτωσης της Θηρασιάς, το ίδιο κάναμε και στο Κουφονήσι. Τώρα ξεκινάει η αφαλάτωση των Λειψών, και στα Κατάπολα Αμοργού, ενώ ταυτόχρονα συνεργαζόμαστε με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ώστε να υλοποιηθεί η αφαλάτωση της Κιμώλου και της Ηρακλείας».

«Η ποιοτικότερη παροχή νερού στα νησιά μέσω της λειτουργίας των αφαλατώσεων και η ορθολογικότερη μεταφορά νερού, μας έφερε στο σημείο, ώστε φέτος να έχουμε εξοικονομήσει 2.5 εκ ευρώ. Η εξοικονόμηση αυτών των πόρων, δε θα χρησιμοποιηθεί για κανέναν άλλο σκοπό, παρά μόνο για να μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε επιπλέον δράσεις ύδρευσης στα νησιά μας. Δε θα σταματήσουμε παρά μόνο όταν όλα τα νησιά γίνουν αυτόνομα στην κάλυψη των αναγκών τους σε νερό».

 

Ουσιαστική βοήθεια για την υλοποίηση υποδομών στα νησιά

«Είναι ευρέως γνωστό ότι πολλά νησιά του Βορείου και Νοτίου Αιγίου αντιμετωπίζουν ουσιαστικές ελλείψεις σε τεχνικό προσωπικό. Δια μέσου της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου, αναλάβαμε μια σημαντική πρωτοβουλία: κάναμε πράξη αρκετές προγραμματικές συμβάσεις με μικρά νησιά- Λήμνος, Ψαρρά, Λειψοί, Αγαθονήσι, Κάσος, Τήλος, Κέα, Νίσυρος, Αντίπαρος και Οινούσσες (η οποία επίκειται να υπογραφεί), προσφέροντάς τους τεχνική υποστήριξη, έτσι ώστε να πάρουν σάρκα και οστά σημαντικά έργα υποδομής. Οι προγραμματικές συμβάσεις αυτές δίνουν απτές και ουσιαστικές ανάσες στους υποστελεχωμένους Δήμους, και θα ήθελα με αυτή την ευκαιρία να ευχαριστήσω το προσωπικό της ΓΓΑιΝΠ που υπερέβη εαυτόν για να γίνουν πράξη».

«Άξια αναφοράς, μιλώντας για τις υποδομές των νησιών μας, είναι η συνεργασία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με το Υπουργείο Εσωτερικών, Υποδομών και Οικονομίας. Δημιουργήσαμε ένα πλέγμα τεχνικής και συμβουλευτικής υποστήριξης για τα νησιά με μικρές ή καθόλου τεχνικές υπηρεσίες, έτσι ώστε να ξεκινήσουν έργα που είχαν σχεδιαστεί χρόνια τώρα και που θα βοηθήσουν την καθημερινότητα του νησιώτη και την ανάπτυξη των ίδιων των νησιών».

«Από εκεί κει πέρα, με τη δουλειά που παράγεται στη ΓΓΑιΝΠ, δημιουργούμε προοπτικές και σε μεγάλους Δήμους, λύνοντας προβλήματα που χρόνιζαν, για πολλές δεκαετίες τώρα, όπως το πολεοδομικό της Σύρου. Με παρέμβαση του Γενικού Γραμματέα Αιγαίου, του κ. Γιαννέλη, η ΓΓΑιΝΠ βοήθησε να ολοκληρωθεί το πολεοδομικό της Σύρου και έτσι επιτέλους, το κέντρο των Κυκλάδων, να αποκτήσει την δυνατότητα ανάπτυξης που θα βασίζεται στον Νόμο και όχι σε αυθαιρεσίες 17 και πλέον χρόνων».

 

Στήριξη του νησιωτικού πολιτισμού

«Στη διάρκεια αυτού του έτους, με τη δική σας τη βοήθεια, αναβιώσαμε θεσμούς και στηρίξαμε τα νησιά μας πολυεπίπεδα, προσπαθώντας πάντα για την ευημερία των κατοίκων αυτών. Όλοι μαζί καταφέραμε να λάβει χώρα η Reggata Αιγαίου, οι Αιγαιοπαιλαγίτικοι Αγώνες, το Φεστιβάλ Ερασιτεχνικών Θιάσων, η αναβίωση των Ημερών Μνήμης στη Λέρο, και σύντομα οι Διεθνείς Ποδηλατικοί Αγώνες για το 2018. Ταυτόχρονα, όμως στηρίζουμε τη πρωτογενή αρχαιολογική έρευνα στα νησιά μας. Η επιχορήγηση των ανασκαφών σε νησιωτικούς αρχαιολογικούς χώρους, θεωρώ ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό γιατί όχι μόνο αναδεικνύουμε τον Πολιτισμό του τόπου μας και των νησιών μας, όχι μόνο στηρίζουμε ενεργά τους νέους επιστήμονες και τα πανεπιστήμια της χώρας, αλλά συμβάλλουμε και στην προσέλκυση του πολιτιστικού τουρισμού».

 

Νησιωτικότητα: Έρευνα και Δεδομένα

«Σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου παρουσιάσαμε τα πρώτα αποτελέσματα των ερευνών για τα νησιά. Ο Άτλαντας των Νησιών του Αιγαίου- μια έρευνα που συνεχίζεται ακόμη- δεν είναι μια απλή καταγραφή, είναι η Πολιτική Τεκμηρίωση της Νησιωτικότητας. Είναι αυτό που θα χρησιμοποιήσουμε στην Ευρώπη για να αποδείξουμε ότι τα νησιά μας έχουν ιδιαιτερότητες και συνάμα δυνατότητες». 

Σχετικά αρχεία: 

Κατηγορία:


Wildcard SSL