Ομιλία του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτη Κουβέλη στο 4ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της εφημερίδας «Η Ναυτεμπορική»

Ομιλία του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Φώτη Κουβέλη στο 4ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της εφημερίδας «Η Ναυτεμπορική»

 

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης, παραβρέθηκε και μίλησε σήμερα Τετάρτη 3/10/2018 στο 4ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της εφημερίδας «Η Ναυτεμπορική».

 

Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας του:

 

«Το Συνέδριό σας, το οποίο κάθε χρόνο ξεχωρίζει για το περιεχόμενό του και αποτελεί ένα σημαντικό σημείο αναφοράς για τις παραγωγικές δυνάμεις της χώρας, πραγματοποιείται φέτος σε μία ιδιαίτερη χρονική και οικονομική συγκυρία.

 

Η ελληνική οικονομία επιχειρεί τα πρώτα της αυτόνομα βήματα μετά από οκτώ χρόνια μνημονίων, λιτότητας, συρρίκνωσης του εθνικά παραγόμενου πλούτου και του κοινωνικού κράτους.

 

Η χώρα πρέπει να γυρίσει σελίδα. Η απονευρωμένη οικονομία της χώρας πρέπει να αποκτήσει προοπτική και δυναμική ανάπτυξης.

 

Σε αυτή την τόσο ιδιαίτερη περίοδο για τη χώρα μας, ο δημόσιος διάλογος οφείλει και πρέπει να έχει στο επίκεντρό του, την ανάπτυξη.

 

Όχι ως μία έννοια γενική και αποχρωματισμένη για τους ανθρώπους της εργασίας και τις παραγωγικές τάξεις συνολικά.

 

Φιλοδοξούμε και εργαζόμαστε, προκειμένου η ανάπτυξη να είναι δίκαιη. Να έχει στο επίκεντρό της τον άνθρωπο, τα δικαιώματά του και τις διαρκώς διευρυνόμενες ανάγκες του.

 

Η ανάπτυξη της χώρας πρέπει να υπάρξει, παρακολουθώντας και αξιοποιώντας το διεθνές περιβάλλον.

 

Είχαμε και παλαιότερα ανάπτυξη στη χώρα μας. Ας θυμηθούμε το 2003, το 2004 και το 2005, χρονιές κατά τις οποίες η Ελλάδα είχε τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης στην Ευρωζώνη, με μέσο όρο 5%.

 

 

Τι απέγινε αλήθεια αυτή η ανάπτυξη; Και εάν ήταν πραγματική, γιατί πέντε μόλις χρόνια μετά, ήρθε η χρεωκοπία για τη χώρα μας;

 

Αυτή η ανάπτυξη δεν ήταν μόνο κοινωνικά άδικη, καθώς δεν διένεμε με δίκαιο τρόπο τον παραγόμενο πλούτο. Αποδείχθηκε και καταστροφική για τη χώρα και τις παραγωγικές της δυνάμεις. Είναι σαφής και ξεκάθαρη η επιλογή μας η ανάπτυξη να είναι δίκαιη, να αναφέρεται και να υπηρετεί τη χώρα και την κοινωνία.

Οφείλουμε λοιπόν όλοι να μαθαίνουμε από τα λάθη μας, να αναθεωρούμε τις επιλογές μας, να επαναπροσδιοριζόμαστε μέσα από την οικονομική και κοινωνική εξέλιξη. Μέσα από την ίδια την πραγματικότητα η οποία θέτει με ωμό τρόπο τα ερωτήματα και τα διλήμματα.

Τα ερωτήματα λοιπόν που τίθενται σήμερα με επιτακτικό τρόπο είναι: Θα έχουμε μία ανάπτυξη δίκαιη; Στο πλαίσιο αυτής της ανάπτυξης θα αλλάξουμε ή όχι το παραγωγικό μοντέλο;

 

Στο πλαίσιο αυτής της ανάπτυξης θα εκμεταλλευθούμε ή όχι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει η χώρα μας σε περιφερειακό και σε διεθνές επίπεδο;

 

Η απάντηση για εμάς, για την κυβέρνηση, είναι απλή και το μόνο δίλημμα που θέτουμε στις παραγωγικές δυνάμεις της χώρας είναι το εξής: Θα συνεχίσουμε στον ίδιο δρόμο ή θα προχωρήσουμε σε μεταρρυθμίσεις και τομές στην οικονομία που θα αντανακλούν θετικά στην κοινωνία;

 

Ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας, που μπορεί να αποτελέσει έναν βασικό μοχλό για την ανάπτυξη της χώρας, είναι η ναυτιλία μας. Πρόκειται για έναν τεράστιο πλούτο, τον οποίο όμως δεν αξιοποιούμε στο βαθμό που οφείλουμε.

Το 25% της παγκόσμιας θαλάσσιας μεταφορικής ικανότητας ανήκει σε ελληνόκτητα πλοία. Και όμως ελάχιστα από αυτά είναι ενταγμένα στο ελληνικό νηολόγιο.

Το τελευταίο διάστημα γίνονται κάποια βήματα αλλά δεν είναι αυτά που θα μπορούσαν άμεσα ή μεσοπρόθεσμα να αντιστρέψουν την πραγματικότητα.

Οι ναυτικοί μας διαθέτουν σύμφωνα με την αξιολόγηση της διεθνούς ναυτικής κοινότητας, το υψηλότερο επίπεδο μόρφωσης, ικανότητας και εμπειρίας. Και όμως, πολλοί από αυτούς είναι άνεργοι.

Για εμάς, η ανάπτυξη στο χώρο της ναυτιλίας ξεκινά από την εκπαίδευση και την επιμόρφωση των στελεχών μας. Δίνουμε ιδιαίτερο βάρος στο περιεχόμενο και στο επίπεδο των σπουδών στις Ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού.

 

Ενδεικτικά αναφέρω ότι μέχρι τον Ιανουάριο του 2015, το 80% των εκπαιδευτικών στις παραγωγικές Σχολές του Εμπορικού Ναυτικού ήταν ωρομίσθιοι.

 

Μέσα σε συνθήκες οικονομικής κρίσης και με περιορισμένες τις οικονομικές δυνατότητες της χώρας και του προϋπολογισμού του υπουργείου μας - κατά συνέπεια - προχωρήσαμε σε 20 προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών, ενώ τις επόμενες ημέρες, ύστερα και από τις εισηγήσεις των Εκλεκτορικών Σωμάτων, θα προσληφθούν άλλοι 12 εκπαιδευτικοί.

 

Προχωρήσαμε παράλληλα σε νομοθετική τροπολογία και το επόμενο διάστημα θα υπογραφεί το νέο οργανόγραμμα, με το οποίο αυξάνονται κατά 102 οι μόνιμες θέσεις του εκπαιδευτικού προσωπικού και εν συνεχεία θα ακολουθήσουν και οι σχετικές προσλήψεις.

 

Ενώ στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα προχωρήσουμε στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου προκειμένου να εκσυγχρονισθούν ο εσωτερικός κανονισμός και ο κανονισμός σπουδών.

 

Για εμάς η ανάπτυξη περνά μέσα από την υγιή επαναλειτουργία αλλά και την ενίσχυση των ναυπηγείων που βρίσκονται ήδη σε λειτουργία.

 

Ένα θετικό βήμα είναι η επαναλειτουργία των ναυπηγείων της Σύρου και το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί από επενδυτές για τα ναυπηγεία «Σκαραμαγκά» και «Ελευσίνας».

 

Δυστυχώς η χώρα μας στον τομέα της ναυπήγησης υποχώρησε παρά το γεγονός ότι διαθέτουμε ένα εξαιρετικά εκπαιδευμένο και άξιο επιστημονικό και εργατικό δυναμικό.

 

Για εμάς η ανάπτυξη στο χώρο της ναυτιλίας περνά και μέσα από την αντικατάσταση των παλαιών πλοίων με νέα, αλλά και μέσα από τη χρήση φιλικότερων προς το περιβάλλον καυσίμων και τη συμμόρφωση με τις οδηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, με κατάλληλη προπαρασκευή.

 

Η ανάπτυξη στο χώρο της Ναυτιλίας πρέπει να νοείται με ασφάλεια στη ναυσιπλοΐα, για την προστασία της ζωής και της υγείας των ναυτικών μας.

 

Αποτελεί όμως παράλληλα και βασικό παράγοντα για την προστασία του περιβάλλοντος, για την αειφορία της θάλασσας.

 

Ένα θέμα πολυπαραγοντικό, στο οποίο εμπλέκονται πολλοί φορείς, ο καθένας από τους οποίους πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του. Η ασφάλεια στη ναυσιπλοΐα προϋποθέτει υψηλού επιπέδου πιστοποιητικά αξιοπλοΐας, τα οποία με βάση τη Νομοθετική μας πρωτοβουλία θα χορηγούνται από το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα από τους Νηογνώμονες.

 

Η ασφάλεια στη ναυσιπλοΐα προϋποθέτει επίσης υψηλού επιπέδου γνώσης και επιμόρφωσης των ναυτικών μας. Η ασφάλεια στη ναυσιπλοΐα προϋποθέτει ασφαλή πλοία, προϋποθέτει την αυστηρή εφαρμογή των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας, την αυστηρή εφαρμογή των ωραρίων εργασίας στα πλοία.

 

Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει βήματα προς τις συγκεκριμένες κατευθύνσεις.

 

Οι προκλήσεις ωστόσο παραμένουν με δεδομένο τον διεθνή ανταγωνισμό και τις εξελίξεις στο χώρο της τεχνολογίας.

 

Είμαστε υποχρεωμένοι, ο καθένας από τη δική του θέση ευθύνης, να καταβάλλει όλες εκείνες τις προσπάθειες για να κατακτήσουμε τον κοινά επιδιωκόμενο στόχο.

 

Οι προσπάθειες αυτές ωστόσο οφείλουν να είναι επικαιροποιημένες, διαρκείς και με αυστηρά χρονοδιαγράμματα.

 

Από την πλευρά μας επιδιώκουμε να πράττουμε το καθήκον μας στο ακέραιο.

 

Οι υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι σε εγρήγορση και διαρκή επιφυλακή για την τήρηση της νομιμότητας επ΄ ωφελεία του κοινωνικού συνόλου.

 

Και φυσικά το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι ανοικτό σε οποιαδήποτε πρόταση, σε οποιαδήποτε θέση που μπορεί να υπηρετήσει τους προαναφερόμενους στόχους.

 

Με αυτές τις σκέψεις θέλω να ευχαριστήσω τη Διεύθυνση της «Ναυτεμπορικής» για την πρόσκληση και να ευχηθώ το τέταρτο Ναυτιλιακό Συνέδριο της εφημερίδας σας, να είναι ακόμη πιο παραγωγικό από τα προηγούμενα».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Κατηγορία:


Wildcard SSL