Σημεία συνέντευξης Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη στο Ρ/Σ REAL FM και τη δημοσιογράφο Κάτια Μακρή

Αναφορικά με τις αυξανόμενες ροές παράνομων μεταναστών από τα παράλια της Τουρκίας.

 

Yπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης: Εδώ και πολύ καιρό επισημαίνουμε τον κίνδυνο της αύξησης του μεταναστευτικού ρεύματος. Αν δεν είχαμε προχωρήσει στην εντατικοποίηση των περιπολιών και αν δεν είχαμε εμπλέξει και το Πολεμικό Ναυτικό στην όλη διαδικασία επιτήρησης των θαλασσίων συνόρων, το κύμα αυτό θα είχε γίνει πολύ μεγαλύτερο απ’ ότι είναι. Γιατί αυτό το οποίο δεν καταγράφεται και δεν ανακοινώνεται είναι πόσα περιστατικά εντοπίζονται στα θαλάσσια τουρκικά χωρικά ύδατα και για τα οποία καλούμε την Άγκυρα να έρθει να τους παραλάβει. Συζητάμε για περίπου άλλο ένα 50 % για να το φανταστείτε! Αν, δηλαδή, βγήκαν 1.000, άλλοι 500 εντοπίστηκαν όταν βρίσκονταν μέσα στα θαλάσσια σύνορα της Τουρκίας και είπαμε στους Τούρκους να τους περισυλλέξουν, πράγμα το οποίο και κάνανε. Οι παράνομοι μετανάστες, όμως, βρίσκουν άλλους τρόπους για να ξανάρθουν. Γι αυτό υπάρχουν κι αυτές οι γνωστές καταγγελίες για τα “push-backs” (“επαναπροωθήσεις») που υπάρχουν από μαρτυρίες ανθρώπων που έχουν προσπαθήσει 3 και 4 φορές να μπουν στην Ελλάδα. Και από τη στιγμή που μπαίνουν τραβάνε και μια καταγγελία για όλες τις παρελθούσες «αμαρτίες» τους. Το φαινόμενο δυστυχώς εκτραχύνεται όσο δυστυχώς εκτραχύνεται και η κατάσταση στη Μέση Ανατολή. Σήμερα στην Τουρκία φιλοξενούνται πάνω από 1.000.000 εκ. Σύριοι πρόσφυγες πάρα πολλοί από τους οποίους έχουν χάσει την ελπίδα να γυρίσουν στις εστίες τους εφόσον η εμφύλια σύρραξη συνεχίζεται.

 

Αναφορικά με το αν η Ευρώπη τελικά μας βοηθάει ή αφήνει μόνη της την Ελλάδα να αντιμετωπίσει το ολοένα και αυξανόμενο φαινόμενο των παράνομων μεταναστευτικών ροών.

 

ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Η Ευρώπη, θα σας έλεγα, ότι πάνω στα θέματα της παράνομης μετανάστευσης αυτή τη στιγμή εθελοτυφλεί. Έχει αφήσει τις χώρες του Νότου, την Ιταλία, τη Μάλτα και την Ελλάδα να το διαχειρίζονται με ένα τεράστιο και δυσανάλογο κόστος. Μας ζητάει διαρκώς να παρέχουμε ανθρωπιστικές υπηρεσίες χωρίς αντίστοιχα να μας δίνει μέσα για να αντιμετωπίσουμε αυτή τη μεγάλη ανθρωπιστική κρίση. Έχουμε πάρει -για να μην αδικώ όλη την προσπάθεια - ένα σημαντικό κομμάτι του εξοπλισμού μας, ο οποίος ανανεώνεται διαρκώς. Και μόνο την τελευταία χρονιά έχουμε προχωρήσει σε μια γενναία ανανέωση του εξοπλισμού του Λιμενικού Σώματος με Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Όμως, αυτό δεν αρκεί, γιατί το καθημερινό κόστος λειτουργίας αυτής της επιχείρησης (“Ποσειδών”) είναι πάρα πολύ μεγάλο. Το κόστος μας ξεπερνάει τα 65.000.000 εκ. ευρώ ετησίως, σε έναν συνολικό προϋπολογισμό περίπου 230.000.000 εκ. ευρώ. Επομένως, συζητάμε για πάνω από το 25% του συνολικού προϋπολογισμού μας -ο οποίος όπως ξέρετε σε κάθε Υπουργείο βασικά καλύπτει τη μισθοδοσία του προσωπικού και τα πάγια έξοδα– ότι πηγαίνει σε αυτή την κατεύθυνση. Από την Ευρώπη, από το Frontex, το έσοδο το οποίο έχουμε άμεσα είναι μόλις 2 εκ. ευρώ. Μάλιστα, γα αυτό το λόγο όταν είχε επισκεφθεί ο κ. Γιουνκέρ την Ελλάδα, επέλεξε να έλθει στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Είναι το μόνο Υπουργείο το οποίο επισκέφθηκε όταν ήταν υποψήφιος Πρόεδρος της Commission και του κάναμε μια εκτενέστατη ενημέρωση για τα θέματα αυτά. Νομίζω ότι, από την καινούρια περίοδο της Commission, θα έχουμε μια πολύ καλύτερη αντιμετώπιση επειδή υπάρχει πλέον ένα κοινό μέτωπο όλων των χωρών που έχουν έντονο το πρόβλημα της παράνομης μετανάστευσης. Εκ των ενόντων προσπαθούμε και προσπαθούμε και μέσα από τις διεθνείς συνεργασίες. Μόλις προχθές συναντήθηκα με την Αναπληρώτρια Διευθύντρια του Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης από την οποία ζήτησα να μας χρηματοδοτήσει τη δημιουργία Κέντρων Πρώτης Υποδοχής, τα κρατητήρια ουσιαστικά στα οποία κρατάμε τους παράνομους μετανάστες τις πρώτες 24 με 48 ώρες στα διάφορα νησιά, όταν τους περισυλλέγουμε από τη θάλασσα και τους παρέχουμε κάποιες υπηρεσίες.

 

Σχετικά με το τι γίνεται με τους παράνομους μετανάστες μετά τις πρώτες 48 ώρες κράτησής τους.

 

ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Ένα μέρος από αυτούς οι οποίοι δεν εμπίπτουν στην κατηγορία των προσφύγων παραλαμβάνονται από την Αστυνομία και μεταφέρονται στα Κέντρα Κράτησης για να προχωρήσουν οι διαδικασίες απέλασής τους και επαναπροώθησής τους στις χώρες από τις οποίες προέρχονται. Τώρα σε ό, τι αφορά τους πρόσφυγες η διαδικασία είναι ότι ο Εισαγγελέας δεν ασκεί Ποινική Δίωξη. Τους αφήνουμε με το γνωστό χαρτί της άδειας προσωρινής παραμονής και η συντριπτική πλειοψηφία τους θα σας έλεγα βρίσκει τρόπους για να πάει σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Και το λέω αυτό γιατί είναι λίγες τελικά οι αιτήσεις Ασύλου οι οποίες κατατίθενται στην Ελλάδα σε σχέση με τον αριθμό των ανθρώπων που εισέρχονται καθημερινά.

 

Αναφορικά με το αν θα έπρεπε και η Ελλάδα να πιέσει τους Ευρωπαίους, θεσμοθετώντας το να φεύγουν όσοι θέλουν από τη χώρα μας.

 

ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Τρία πράγματα τα οποία έγιναν στην Ελληνική Προεδρία και τα θεωρώ σημαντικά. Το πρώτο είναι ο καινούργιος Κανονισμός για τη Φύλαξη των Θαλασσίων Συνόρων, ο οποίος θα τεθεί σε ισχύ μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα. Ο κανονισμός αυτός μας καλύπτει για το λειτουργικό μας μέρος. Δεύτερον, η χρηματοδότηση του Frontex, συνολικότερα, γιατί εμείς θέλουμε να έχουμε το Frontex για πολλούς και διαφόρους λόγους στα σύνορά μας και, βεβαίως, για την επιβεβαίωση της εθνικής μας κυριαρχίας στο θαλάσσιο πεδίο μέσα από έναν Ευρωπαϊκό Οργανισμό. Τρίτον, σταμάτησε η αλλαγή που ήταν να γίνει προς το χειρότερο, όπως ήταν η πρόβλεψη για το Δουβλίνο ΙΙΙ. Σταμάτησε αυτή η διαδικασία. Μάλιστα, έχει δημιουργηθεί με πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά ένα μέτωπο των χωρών του Νότου -στο οποίο μετέχει η Ιταλία, που σήμερα έχει την Ευρωπαϊκή Προεδρία- για να προχωρήσουμε στο σχεδιασμό μιας ευρύτερης επιχείρησης με την Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση σε όλα τα θαλάσσια σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό το θέμα θα μας ταλανίσει το επόμενο διάστημα όσο οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην περιοχή δεν φαίνεται να ηρεμούν και δεν φαίνεται να καλμάρουν οι συρράξεις και οι διαμάχες που υπάρχουν.

 

Αναφορικά με τον ΕΝΦΙΑ:

 

ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Σίγουρα θα υπάρξουν βελτιώσεις και περιμένω να δω και το τελικό κείμενο, πέραν από την εξαγγελία της πολιτικής απόφασης. Νομίζω όλοι και ως φορολογούμενοι περιμένουμε να τις δούμε αυτές τις αλλαγές για να δούμε τελικά τι θα μας στοιχίσει όλη αυτή η ιστορία. Γιατί πέρα από πολιτικοί είμαστε και φορολογούμενοι και καλούμαστε να πληρώσουμε ένα πολύ μεγάλο μέρος, ιδιαίτερα όσοι προερχόμαστε από αστικές περιοχές. Θεωρώ όμως ότι η φορολόγηση των ακινήτων που είναι ένα καθαρά πολιτικό θέμα έχει περάσει διάφορα κύματα. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο τελικός συντελεστής φορολόγησης πάνω στην συνολική αξία των ακινήτων στη χώρα πρέπει να είναι ένας λογικός συντελεστής χωρίς πολλές διαβαθμίσεις με βασική προϋπόθεση να είναι ενιαίος. Είμαι της άποψης ότι θα πρέπει να υπάρξει περισσότερη σαφήνεια στον φορολογικό συντελεστή σε σχέση με το ύψος της περιουσίας. Χρειάζεται ένας ακόμη μεγαλύτερος εξορθολογισμός και θεωρώ ότι ο ΕΝΦΙΑ είναι σε αυτή τη λογική, διότι καταρχάς καταγραφεί όλη την ακίνητη περιουσία, πράγμα το οποίο είναι πρωτοφανές.

 

Για το ζήτημα εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας:

 

ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Η ονοματολογία δε βοηθάει ποτέ και νομίζω ότι είναι και πρόωρη. Έχουμε Αύγουστο και η εκλογή του προέδρου είναι Φεβρουάριο-Μάρτιο. Με το να μπούμε σε μια 7μηνη περίοδο ονοματολογίας, ουσιαστικά ακυρώνουμε το οποιοδήποτε πρόσωπο μπορεί να είναι υποψήφιο. Θεωρώ ότι πρέπει πρώτα από όλα να τεθεί το πολιτικό πλαίσιο, το οποίο θα τεθεί από τον Αντώνη Σαμαρά στη Θεσσαλονίκη, και θα αποτελεί και το διακύβευμα της επόμενης περιόδου. Πάμε στην τελευταία φάση αξιολόγησης από την τρόικα. Πάμε σε μία ουσιαστική αλλαγή των σχέσεων μας με τους δανειστές. Ζητάμε από την Ευρώπη ορισμένα πράγματα που έχουν σχέση με την ελάφρυνση και τη λειτουργική μας σχέση με το χρέος μας. Δεν είναι το ποιο πρόσωπο ικανοποιεί. Το θέμα που προκύπτει είναι αν πρέπει η Βουλή αυτή να οδηγηθεί σε διάλυση και να μπούμε σε μια περίοδο πολιτικής αστάθειας. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να ψάχνουμε να βρούμε πάλι το σχηματισμό ενός Κυβερνητικού σχήματος από τη Βουλή που θα προκύψει από τις επόμενες εκλογές. Αυτό θα είναι κάτι που θα έχει πολύ μεγαλύτερο κόστος στην οικονομία, στην κοινωνία και στο φορολογούμενο από οποιαδήποτε άλλη αλλαγή. Είμαι υπέρ της άποψης ότι θα πρέπει πρώτα από όλα να διατηρηθεί η κυβερνητική σταθερότητα. Δεύτερον, θα πρέπει το πρόσωπο του ΠτΔ να ενώνει και να είναι ένα πρόσωπο πολιτικό. Ο κ. Παπούλιας είναι ένας άνθρωπος που επί 10 χρόνια έχει υπηρετήσει με πολύ μεγάλη σοβαρότητα και αίσθημα ευθύνης. Διαχειρίστηκε με πολύ μεγάλη αποτελεσματικότητα τη κυβερνητική κρίση του 2012 που μας οδήγησε στις επαναληπτικές εκλογές. Με την προστασία των θεσμών και με τη δική του σοβαρή εμπλοκή μπορέσαμε να ομαλοποιήσουμε ένα πολιτικό σκηνικό που δεν ήταν ομαλό.

 

Σχετικά αρχεία: 

Κατηγορία:


Wildcard SSL