Σύμφωνα με το Άρθρο VIII της Σύμβασης, για να τεθεί σε ισχύ η ΣΝΕ, 2006 έπρεπε να παρέλθει ένα έτος από την ημερομηνία που οι επικυρώσεις τουλάχιστον 30 Κρατών Μελών (της ΔΟΕ) που κατέχουν συνολικό μερίδιο στην παγκόσμια χωρητικότητα πάνω από 30% καταχωρηθούν στον Γενικό Διευθυντή, ήτοι ένα έτος μετά την 20η Αυγούστου 2012. Μετά την ημερομηνία αυτή, η Σύμβαση τίθεται σε ισχύ για κάθε Μέλος 12 μήνες μετά την ημερομηνία που καταχωρήθηκε η εκ μέρους του επικύρωση.
Λαμβάνοντας υπόψη την παρ. 7 του Άρθρου V της Σύμβασης, σύμφωνα με την οποία κάθε Μέλος εκπληρώνει τις υποχρεώσεις του υπό τη Σύμβαση αυτή με τέτοιο τρόπο ώστε να διασφαλίσει ότι τα πλοία που υψώνουν τη σημαία οποιουδήποτε κράτους που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση δεν λαμβάνουν ευνοικότερη μεταχείριση από τα πλοία που υψώνουν τη σημαία οποιουδήποτε Κράτους που την έχει κυρώσει, γνωρίζεται ότι μετά την 20η Αυγούστου 2013 πλοίο υπό Ελληνική σημαία που καταπλέει σε λιμένες Κρατών που έχουν κυρώσει τη Σύμβαση και στα οποία η Σύμβαση έχει τεθεί σε ισχύ δύναται να αποτελέσει αντικείμενο ελέγχου σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Σύμβασης.
Επισημαίνεται βέβαια ότι η εφαρμογή του Μέρους Β του Κώδικα δεν μπορεί να εξακριβώνεται/ επιθεωρείται από τους επιθεωρητές/ εξουσιοδοτημένους Αξιωματούχους στο πλαίσιο ελέγχου Κράτους Λιμένα, παρά μόνο να ελέγχεται από τα εποπτικά όργανα της ΔΟΕ.
Επικαιροποιημένες πληροφορίες σχετικά με τα Κράτη που έχουν επικυρώσει τη Σύμβαση και για το χρόνο που τίθεται σε ισχύ η Σύμβαση για καθένα από αυτά μπορούν να ανακτηθούν από τον ειδικό χώρο στον επίσημο διαδικτυακό τόπο της ΔΟΕ:
http://www.ilo.org/dyn/normlex/en/f?p=1000:11300:0::NO::P11300_INSTRUMENT_ID:312331
Το Πιστοποιητικό Ναυτικής Εργασίας και η Δήλωση Συμμόρφωσης Ναυτικής Εργασίας σύμφωνα με τη Σύμβαση, αποτελούν καταρχήν (prima facie) απόδειξη συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις της Σύμβασης (συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων των ναυτικών), εκτός των περιπτώσεων που επιθεωρητής/εξουσιοδοτημένος αξιωματούχος διαπιστώσει ότι:
α. τα απαιτούμενα έγγραφα δεν επιδεικνύονται ή δεν τηρούνται ή τηρούνται ψευδώς ή ότι τα έγγραφα που παρουσιάστηκαν δεν περιέχουν τις πληροφορίες που απαιτούνται από την παρούσα Σύμβαση ή είναι κατά άλλο τρόπο άκυρα, ή
β. υπάρχουν σαφείς ενδείξεις να πιστεύει ότι οι συνθήκες εργασίας και διαβίωσης επί του πλοίου δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις της παρούσας Σύμβασης, ή
γ. υπάρχουν βάσιμοι λόγοι να πιστεύει ότι το πλοίο έχει αλλάξει σημαία με σκοπό να αποφύγει τη συμμόρφωση με την παρούσα Σύμβαση, ή
δ. υπάρχει παράπονο με το οποίο προβάλλεται ότι οι συγκεκριμένες συνθήκες εργασίας και διαβίωσης επί του πλοίου δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις της Σύμβασης.
ε. Περαιτέρω, σημειώνεται ότι σύμφωνα με την υπ’ αριθ. XVII Απόφαση που υιοθέτησε η Γενική Συνδιάσκεψη της ΔΟΕ σχετικά με την πρακτική εφαρμογή του θέματος των πιστοποιητικών κατά τη θέση σε ισχύ της Σύμβασης, ζητείται από τα Μέρη (τόσο τα Κράτη Σημαίας όσο και τα Κράτη Λιμένα) να εξετάσουν δεόντως τη δυνατότητα για χρονική περίοδο ενός έτους μετά την αρχική θέση σε ισχύ της Σύμβασης, ήτοι έως την 20η Αυγούστου 2014, να επιτρέπουν στα πλοία να λειτουργούν χωρίς το σχετικό πιστοποιητικό και δήλωση, υπό την προϋπόθεση ότι οι επιθεωρητές τους δεν έχουν απόδειξη ότι τα πλοία δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις της Σύμβασης.
Χώρες στις οποίες η ΣΝΕ, 2006 τίθεται σε ισχύ την 20η Αυγούστου 2013